Cacao vs. koffie

Het zal je niet verbazen dat ik mijn ochtendkoffie heb ingeruild voor cacao. Hoewel beide dranken je ‘s ochtends de boost kunnen geven die je nodig hebt, heeft cacao vele voordelen boven koffie. Ik leg je uit waarom.

Cacao vs. koffie

Koffie bevat voornamelijk cafeïne, dat het lichaam stimuleert door adenosinereceptoren in de hersenen te blokkeren. Adenosine is een neurotransmitter die de slaap bevordert, dus de blokkering ervan blokkeert je vermoeidheid. Het voordeel is dat je je energieker voelt, het nadeel is dat cafeïne snel in het lichaam wordt gemetaboliseerd, waardoor de adenosine blokkade vrij abrupt verdwijnt, wat resulteert in een dip. Je hebt meer koffie nodig!

Bevat cacao cafeïne?

Cacao bevat een kleine hoeveelheid cafeïne, ongeveer evenveel als een klein kopje groene thee. In plaats daarvan bevat cacao grote hoeveelheden theobromine. Theobromine behoort tot de methylxanthine familie, waartoe ook theofylline en cafeïne behoren, maar werkt veel minder stimulerend dan cafeïne en theofylline.

Hoewel theobromine ook in sporen hoeveelheden wordt aangetroffen in onder andere thee en yerba mate, is de cacaoplant veruit de belangrijkste bron in de natuur. Theobromine komt zelfs zo veel voor in cacao dat de naam is afgeleid van de wetenschappelijke naam voor de cacaoplant, Theobroma cacao – Theobroma betekent ‘voedsel van de goden’ in het Grieks.

Theobromine heeft een zeer zwakke werking in de hersenen en interfereert dus niet veel met neurochemische processen. In plaats daarvan werkt het als een vaatverwijdend en stimulerend middel op de hartspier, de reden dat cacao vaak ‘hard openend’ genoemd wordt.

Daarnaast wordt theobromine ook veel langzamer afgebroken in het lichaam. Als gevolg hiervan is de teruggang door theobromine stimulatie meer een lange en zachte curve dan de steile crash van cafeïne. Dit is ook de reden dat veel mensen ‘s avonds nog een kop cacao kunnen drinken zonder dat dit effect heeft op de slaap.

Helemaal stoppen met koffie hoeft natuurlijk niet, maar het is zeker de moeite waard om te onderzoeken wat het vervangen van een (of enkele) koppen koffie voor een kop cacao voor jou kan betekenen.

Cafeïneverslaving

Iedereen die dagelijks koffie drinkt, kent de gevolgen als je een dag geen of minder koffie drinkt (hallo hoofdpijn & hersenmist!). Het minderen met koffie is een stuk makkelijker als je deze vervangt door een kop cacao dan een kop thee, weet ik uit ervaring.

Het vervangen van je ochtendkoffie door cacao kan je helpen je cafeïneverslaving te verminderen en uiteindelijk helemaal te stoppen met koffie (mocht je dat willen) zonder al te veel bijwerkingen. Zo vervang je een inferieure energieboost voor een superieure energieboost, wie wil dat nu niet.

En je bent af van de crash, de afhankelijkheid en negatieve effecten die een kop koffie kan hebben op je slaap. En niet onbelangrijk, hoe fijn om ook in de avond cacao te kunnen drinken, bijvoorbeeld met een beetje lavendel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *